Starten på treningssesongen

De 4 første månedene med sesongoppkjøring er allerede unnagjort. OL sesongen nærmer seg med stormskritt og av den grunn har det vært litt ekstra på planen de siste månedene.

 

Etter en lang sesong var det godt med en rolig måned i april med avkobling fra faste treningsrutiner og en ferietur til New York. Treningssesongen starta som vanlig opp 1. mai og allerede 2. mai var sesongens første samling i gang. Vi hadde en fin samling med skiskyting, kombinert og olympiatoppen på Sjusjøen hvor vi fikk utnytta de siste dagene med snø og nattefrost godt. I tillegg til mange fine skiturer i solskinn fikk vi litt faglig påfyll av fagpersonene på olympiatoppen om både høydetrening, formtopping og styrketrening. Vi øvde også på noen elementer av løypa vi møter i OL med elektronisk tidtaking og video. Det var veldig inspirerende!

 

Jeg dro rett fra Sjusjøen til Mallorca. På Mallorca hadde jeg en bra treningsuke på sykkelen sammen med mamma, samboeren hennes Rune og samboeren min Kristian. Treningssesongen er lang, så å starte opp med litt alternativ trening på landeveissykkelen i sol og varme med familien passet meg veldig bra. Planen var å komme godt i gang med mengdetrening og det fikk jeg definitivt gjort med 5 langturer og cirka 50 mil totalt på sykkelsetet. Rune er en skikkelig spreking og en skiløper i vårform uten noesærlige sykkelbein å skryte av fikk virkelig kjørt seg… Heldigvis klarte jeg å rykke fra han i motbakkene, og det var viktig for selvtilliten 😉

Sesongen rullet videre med nok en OLT samling, denne gangen på Fornebu med alle vinteridrettene. Deretter dro jeg på Sognefjellet, på sponsoroppdrag med NSF til Finnsnes også til Oslo Skishow.

Lørdag 17. juni deltok jeg på Viking Challenge sammen med Kia som er bilsponsoren min. 1600 høydemeter på 11 kilometer var litt i tøffeste laget for meg, men det ble en ordentlig rå økt og et godt steg utenfor komfortsona som jeg er sikker på vil bidra til å gjøre meg tøffere i løypa, både mentalt og fysisk.

Videre fra Rjukan og Gaustatoppen dro jeg rett til samling i Bø i Telemark sammen med damelaget. Vi fikk som vanlig trent bra sammen. I tillegg fikk vi besøke Sommarland etter stengetid. Få av oss har tydeligvis rukket å bli helt voksne enda, så der koste vi oss med vannsklier helt til vi ble blå på leppene. Jeg tror det er viktig å finne på litt andre ting enn bare trening og spising når vi er sammen. Det at vi også klarer å koble av på samling og leke oss, er en viktig styrke å ha i laget. Siste dagen på samlinga var jeg med på ”Sommarland Sprinten”. Det var lenge siden jeg hadde hatt på meg startnummer og morsomt å kunne vise litt krefter i et sterkt startfelt!

 

Etter mye reising i mai og juni var det tid for en samlingsfri måned. Vanligvis har jeg pleid å reise litt da også, men i år var jeg hjemme på Lillehammer i en måned i strekk. Det har jeg aldri vært før og det var utrolig deilig! Jeg fikk gjennomført treningsplanen min til punkt og prikke og formen var god da jeg dro til Sandnes for å delta på 10 kilometer og sprint på Blink. Slike konkurranser kan være litt vanskelig å motivere seg for ettersom man sjeldent føler seg i bra form i løpet av sommeren. Det er få muligheter i løpet av sommeren og høsten til å få så konkurranse lik trening, så i år hadde jeg planlagt å virkelig gjøre det beste ut av det uansett form og motivasjon. Jeg endte opp med en 3 plass på distansen og målte så langt i år årets høyeste puls (god trening!!). På sprinten vant jeg og jeg var skikkelig fornøyd med å gå så bra på oppløpet ettersom å gå stort og kraftfullt der har vært noe jeg har sett på som et av utviklingsområdene mine i år. I etterkant er jeg utrolig glad jeg klarte å ta rennene såpass seriøst som jeg gjorde og det er ingen tvil om at det gir selvtillit og motivasjon til å fortsette den lange treningssesongen å gjøre det bra der.

 

Etter sommerferien har jeg gjennomført en samling på Lillehammer og en i høyden nord i Italia.

Så langt synes jeg treninga har gått veldig bra og jeg er der jeg pleier å være på denne tiden av året. I skrivende stund har jeg akkurat begynt å komme meg etter en liten forkjølelse, men det har vært det eneste lille avbruddet jeg har hatt fra trening i år. Jeg har ikke gjort så store forandringer på treningsopplegget denne sesongen. Det jeg har gjort før har fungert veldig bra og jeg tar derfor ingen sjanser på å finne på noe nytt nå i en OL-sesong. Den største endringen for meg i år er en liten reduksjon i antall treningstimer. I fjor etter høydesamlinga var jeg veldig sliten og fikk ikke gjennomført så gode hardøkter som jeg ønsket. Det blir spennende å se hvordan det fungerer nå fremover og jeg håper jeg skal ha mer overskudd og mer trøkk på de tøffe øktene enn det jeg hadde i fjor.

 

Skihilsen fra Maiken