Reisebrev fra høydesamlinga

Hei!

Her kommer det et knippe bilder fra samlinga vi hadde i Seiser Alm og Livigno litt tidligere i høst. Kanskje jeg kan komme med et ferietips for neste sommer? 🙂

 

Jeg har vært på høydesamling i Nord-Italia i mange år nå. Det er alltid en samling jeg gleder meg til. Været er stabilt, naturen er utrolig vakker, det er fantastiske treningsforhold og maten er god. Alt ligger med andre ord til rette for å få gjort en sabla god treningsjobb! På høydesamling blir det mye mengdetrening. Det vil si mange lange turer, og gjerne dager med over 5 timer trening totalt. I Seiser Alm løper vi og går (motbakkene) med staver, mens i Livigno blir det mer rulleski. Det er en bra variasjon mellom plassene, og en fin måte å sikre at motivasjonen ikke daler utover i samlinga. Innimellom all mengdetreninga får vi også hatt noen terskelintervaller og noe styrke og hurtighet. Dagene på slike samlinger går veldig fort ettersom vi stort sett bruker timene til å trene og spise. Måltidene her tar litt ekstra lang tid ettersom vi får servert 4 (!) retter + salatbuffe, og når kvelden kommer sovner jeg nesten alltid med en gang hode treffer puta i 22 tiden.

 

DCIM100GOPROG0060183.
På toppen av Seiser Alm. Schlern 2563 moh.
DCIM100GOPROG0080474.
Lagbilde på en ettermiddagsøkt i Seiser Alm. Toppen til venstre i bildet (til venstre og litt opp fra skulderen til Ragnhild), er Schlern, toppen som jeg og Kari bestiger på det første bildet J

DCIM100GOPROG0090525.

Rulleski i Livigno. Her er det masse gangvei uten for mye stigning, og det passer veldig bra etter masse motbakker i Seiser Alm 🙂

 img_4288

Fint å løpe, også fra Livigno 🙂 Her er det også veldig fint å sykle! På det øverste bildet er det Livigno vi ser nede i dalen.

 

img_4336 

Siste intervall økt er gjennomført på samlinga, fra Bormio og opp alle svingene til toppen.

Etter en slik høydesamling må jeg ha noen restitusjonsdager. I august ble det ”timerekord” for meg med 100 timer! Det er jeg veldig fornøyd med! At det har blitt trent så mye, gjør det enda viktigere å komme seg ordentlig til hektene igjen før treninga starter for fullt på ny. Nå er det om å gjøre å få til best mulig hardøkter fremover og det gjør man best med litt mer overskudd i kroppen, enn i sommermånedene. Etter at jeg kom hjem har fokuset på treninga endra seg til litt mindre mengde og mer intensiv trening. Det liker jeg godt! Det er fint å være på langturer, men harde intervaller synes jeg er enda bedre.

 

Skihilsen fra Maiken