Reisebrev høydesamling

På tirsdag kom jeg hjem etter 14 dager på samling i Italia med damelaget. Vi har hatt noen fantastiske dager i høyden og  jeg har nytt dagene til det fulle med mye sol, god mat, godt selskap og storslått natur. Dette var 10 gang jeg besøker Seiser Alm og mitt 10 høydeopphold. Jeg blir bare mer og mer glad i plassen og med dette reisebrevet håper jeg at jeg klarer å fascinere deg og!

Den første delen av samlinga tilbrakte vi i Seiser Alm.  Etter en 3,5 timers lang kjøretur fra München er det er stille og fredelige omgivelser som venter på oss der. Vi bor alltid på det samme hotellet og å komme dit er som å komme på besøk til gamle kjente. Med unntak fra å trene, er det ellers lite å finne på. I Seiser Alm benytter vi oss først og fremst av turterrenget til fots, men vi har også noen økter i motbakkene opp til platået vi bor på. En av rulleskiturene klatret vi 1650 høydemeter! Vi trener  2 økter nesten hver dag i løpet av samlinga og det blir trent mye mengde. Den første uka trente jeg 33 timer! Dagens første økt består som regel av en lang tur på 3-4 timer. Vi har om lag 35 mil med stier å velge i mellom, så selv om det blir mange langturer slipper vi å løpe de samme rundene.  Andreøktene blir litt kortere, gjerne med innslag av hurtighet eller styrke.

Maiken C. Falla Reisebrev høydesamling
Områdene vi beveger oss i kom på UNESCOs verdensarvliste i 2009.
Maiken C. Falla Reisebrev høydesamling
Dette bildet er fra den lengste turen vi gjennomførte på samlinga, bestående av 1,5 time klassisk rulleski og 3 timer løp/skigang med staver. Upåklagelig selskap, som vanlig!
Maiken C. Falla Reisebrev høydesamling
Dette bildet er tatt på toppen av ”Schlern” (2563 moh), Seiser Alms karakteristiske fjellspisser.

Etter en uke takket vi Dolomittene for denne gang og tok den cirka 3 timer lange kjøreturen vestover til Livigno. Livigno med sine handlegater og folkeliv er en kontrast til rolige Seiser Alm. Der er det et nett av gangveier som sirkler seg rundt byen med en lengde på cirka 20 km. Der er det perfekt å gå på rulleski og terpe teknikk. Naturlig nok skifter vi derfor hovedfokus til teknikk og rulleskigåing halvveis ut i samlinga. Det er godt å bryte opp og skifte litt fokus på lange samlinger for å klare å holde ”trøkket” oppe hele veien.

Maiken C. Falla Reisebrev høydesamling
Klatrer høydemeter under en terskelintervall i Bormio.
Maiken C. Falla Reisebrev høydesamling
Løpetur i Livigno med sprintgutta.

I både Seiser Alm og Livigno bor vi og trener på cirka på 1900 moh.  Høyden merkes godt. Spesielt gjør den utslag på pulsen de første dagene. Det er viktig å ikke bli for ivrig, men å klare å ta det med ro for å klare å holde lik puls som i lavlandet. Kroppen jobber på høygir i høyden på grunn av den tynne lufta og restitusjonen tar lenger tid.  Derfor er det ekstra viktig å ha et høyt inntak av mat og drikke.  Etter mange høydeopphold vet jeg av erfaring at dette er viktig for meg for å få maksimalt utbytte av høydeoppholdet. Ettersom vi ”bare” er 14 dager i høyden, er ikke den mye omtalte høydeeffekten så stor. Vi reiser dit like mye for de flotte treningsomgivelsene, som for høydeeffekt.

Maiken C. Falla Reisebrev høydesamling
Vi løper med drikkesekk på de lengste turene for å få i oss nok væske. På en 3 timers tur prøver jeg å få i meg minst 2 liter sportsdrikk og noe mat.

Nå venter noen rolige dager hjemme på Lillehammer for å komme meg til hektene igjen. Jeg skal være på Lillehammer frem til neste samling som starter på Kvitfjell 27 september. Disse knappe 3 ukene skal jeg nyte maksimalt, for neste gang jeg blir så lenge hjemme sammenhengende blir nok ikke før til våren. Jeg skal løpe Hafjell Opp lørdag 12 september og håper på å få en knallhard økt og god opplevelse. Dette motbakkeløpet blir ”kick off” for hardtreninga denne sesongen og det er på tide å begynne å oppbygninga av formen inn mot vinteren.