August er over og høsten står for tur. Jeg kan se tilbake på en innholdsrik sommer.

I juni deltok jeg på Birkebeinerløpet.  Det består av 21 km løping i kupert og variert terreng.  Birkebeinerløpet ble en av sommerens hardeste økter. Når jeg får startnummer på brystet tar jeg alltid ut alt og gjør mitt beste, uansett om det er ski eller en annen idrett. Jeg hadde bestemt meg på forhånd for å henge på tidligere norgesmester i maraton, Marte Kathrine Myhre, så lenge det lot seg gjøre. Det førte til makspuls i første bakken og det ble en utrolig tøff økt. Både hode og kropp fikk virkelig pusha seg hardt da dette var den hardeste økta siden 3 mila i Kollen i slutten av mars. Hele veien sa jeg til meg selv: ”Alt går” og ”dette går bra”. Jeg holdt ryggen til norgesmesteren til cirka halvveis og løp godt over 2 minutter raskere enn i fjor. Hardøkta ble utrolig bra og relevant med tanke på det som skjer til vinteren og tillegg ble jeg belønnet med min første pallplass i Birken!

21. juni startet damelaget opp samling i Hemsedal. Vi trente 10 varierte økter sammen i fjellheimen. Treninga var tradisjonell langrennstrening og vi hadde innslag av løpeturer opp til 3 timer, styrke, hurtighet og elghufs intervall.

maikencfalla-augusteroverhostfortur-2

I juli var det samlingsfri, men det betyr ikke at jeg legger meg i hengekøya og venter på vinteren. Juli med sine lange, lyse dager er perfekt til å få lagt ned et godt grunnlag med mengdetrening. Julitrening for meg består av mange rolige, lange turer spritet opp med styrke, hurtighet og terskelintervaller med dragstid på 50-60 min. Juli brukes til å bygge grunnmuren til formen som skal komme til vinteren. Utover høsten spisses formen med mindre mengde og hardere økter.  I slutten av juli ble jeg litt småsjuk, men ellers føler jeg måned ble utnytta godt og jeg fikk gjennomført det jeg hadde planer om. Totalt endte jeg på 90 treningstimer i juli.

Mesteparten av sommeren tilbrakte jeg hjemme på Lillehammer. Det bor mange ivrige skiløpere der nå og vi er flinke til å trene sammen. Bildet under er fra en hurtighetsøkt tidligere i sommer. I tillegg til å gi hverandre viktig matching på øktene, deler vi og utveksler erfaringer. Det motiverer meg!

maikencfalla-augusteroverhostfortur-3

Svømming har blitt en alternativ treningsmetode jeg har blitt veldig glad i. Det blir mye løp og rulleski i løpet av sommeren, så det å gjøre noe helt annet er godt for både hode og kropp. I svømming er jeg nybegynner, så det er lett å få fremgang. Det er veldig gøy og ingenting finner jeg mer inspirerende enn nettopp fremgang.

maikencfalla-augusteroverhostfortur-4

Samlingsfri i juli gir litt ekstra tid, og jeg hadde en fin mini-ferie til Island. Rulleskiene var selvsagt med. Bortsett fra noen uker i april tar jeg aldri ferie. Det å kunne reise bort og oppleve noe annet enn det vanlige gir meg overskudd og motivasjon til å legge ned den jobben jeg vet kreves, hele året.

maikencfalla-augusteroverhostfortur-5

Jeg var en tur innom Lillestrøm i sommer og det var utrolig stas å finne håndavtrykkene mine på torvet. Jeg ble kåret til årets romeriking etter sesongen i fjor og dette var en del utmerkelsen. Nå står mine håndtrykk side og side med mine barndomshelter, Bente Skari og Bjørn Dæhlie. Det er både surrealistisk og gjør meg stolt.

maikencfalla-augusteroverhostfortur-6